Ostravská společnost VelorXtrike uvádí na trh novou elektrickou tříkolku Trilobbit určenou především pro m-ěstský a příměstský provoz. Vyrábět se bude v Česku z čínských komponentů.
Firma VelorXtrike postavila tříkolku ve spolupráci s další českou firmou Motoscoot. Jednotlivé díly bude vyrábět čínská společnost TMEC, která je jejich dlouhodobým partnerem. Vozidla se budou kompletovat v Česku, a to společně s firmou Hagemann v Jawě Divišov.
„Konstrukce tříkolky vychází z ocelových trubek a z pevnostního vyztuženého rámu. Je to vlastně jedna velká tlustá trubka, která nejenom zpevňuje rám tříkolky, ale je i bezpečnostním a ochranným prvkem,“ řekl spoluzakladatel a jednatel firmy VelorXtrike Pavel Brída.
Vozidlo pohánějí dva elektromotory v zadních kolech. Je vybaveno jednou kotoučovou brzdou vpředu a dvěma vzadu. Tříkolka může mít jednu, případně dvě baterie, které vyrábí japonská firma Panasonic.
„Baterky jsou takzvaně portable, což znamená, že jsou přenosné. Můžu si tu baterku vzít do ruky a odejít s ní domů nebo do kanceláře, jednu můžu nabíjet a na druhou můžu jezdit, nebo mít obě najednou v tříkolce,“ řekl Brída. Zda bude mít tříkolka jednu, nebo dvě baterie, záleží na požadavku zákazníka na dojezd. Baterie se nabíjí dvě a půl až tři hodiny.
„Jedna baterie má dojezd zhruba 70 kilometrů, takže dohromady, máme tu zkušenost, na jedno nabití vozidlo ujede zhruba do 150 kilometrů,“ řekl Brída.
Největší zajímavostí vozidla jsou zadní kola s elektromotory, která se mohou naklápět. „Je to něco úplně jiného než běžný skútr, který má dvě kola. Tím, že ta dvě zadní kola jsou naklápěcí, je to vozidlo daleko stabilnější. Dá se s tím jezdit i přes nerovnosti a obrubníky, po nějaké šotolině a podobně, protože kola jsou i relativně široká, aby odolala hrubším přejezdům přes nějaké nerovnosti,“ popsal Brída.
Tříkolka má i zpátečku. Je vybavena palubním počítačem s LED tachometrem, ukazatelem stavu baterie nebo USB nabíječkou. Pod řídítky je prostor na láhev s pitím. Tříkolku lze doplnit variabilními boxy na přední i zadní nosič, případně velkým thermo boxem nebo dvousedadlem. Vozidlo je určené pro různé přepravní či zásilkové služby nebo třeba továrny s potřebou rozvozu uvnitř areálu. Konstrukční rychlost vozidla je do 45 kilometrů v hodině a má tři druhy nastavitelných rychlostí.
Společnost VelorXtrike bude tříkolku Trilobbit nabízet hlavně na západním trhu, dále v Polsku, Maďarsku a na Slovensku. „Od českého trhu nemáme nějaké přehnané očekávání, protože tady to cítění k elektromobilitě ještě pořád není takové jako v západních zemích,“ řekl Brída.
Na německý trh vozidlo uvede partnerská společnost VXT Deutschland a ARI. Základní cena tříkolky pro evropský trh je stanovena včetně DPH na 69 000 korun (přibližně 2 800 eur).