elBlesk

V letním 76. čísle Bulletinu Společnosti C-M-T jsem si se zájmem přečetl článek o elektromobilu elBlesk Tiger, který na český trh dodává společnost Blohmann, spol. s r.o., sídlící v Klatovech, kde probíhá vývoj a kompletace.

 

ato firma funguje již od roku 1998 a její prodejní místa naleznete v Klatovech (centrála), Sušici a Plzni. Další dealeři elBlesku jsou však v mnoha dalších městech, namátkou Jablonec nad Nisou, Žebrák, Horní Bousov, Praha, Mariánské Lázně, Písek, Vimperk, Přepychy, Žamberk, Třebíč, Pelhřimov, Brno, Velký Týnec či Kroměříž.

 

Po přečtení výše uvedeného článku jsem začal zjišťovat co nejvíce dostupných informací o tomto elektřinou poháněném vozidlu.

 

Jedná se o dvoumístný automobil se samonosnou ocelovou karoserií, homologovaný jako těžká čtyřkolka kategorie L7E. Z toho pramení několik uživatelských výhod. Celoročně můžeme jezdit na letních pláštích, příjemně nízké pojistné a třeba i možnost kolmého parkování.

 

Základní rozměry: 2250 x 1400 x 1635 mm (délka x šířka x výška), hmotnost bez pohonných akumulátorů je 450 kg, maximální hmotnost (vč. akumulátorů) činí 895 kg.

 

Pohon zadních kol je příčně uloženým asynchronním elektromotorem o výkonu 7,5 kW, který je k zadní tuhé nápravě, vedené podélnými rameny, odpružené vinutými pružinami se souose uloženými tlumiči, připojen prostřednictvím jednostupňové redukční převodovky.  Pohonnou energii dodává lithiový akumulátor 72V / 126Ah, uložený v podlaze vozidla, což přispívá ke snížení těžiště. Dojezd je 130 km.  Dobíjet lze z jednofázové domovní zásuvky 230 V, nebo z veřejných nabíjecích stanic. Nabíjecí konektor se nachází na přední masce pod logem výrobce. Doplnění energie trvá 6 – 8 hodin, ideálně na noční tarif, čímž lze minimalizovat provozní náklady, cca 20 Kč na každých 100 ujetých km.

 

Přední náprava je lichoběžníková, odpružená vinutými pružinami se souosými tlumiči. Řízení je hřebenové. Litá kola obouvají pneumatiky o rozměru 165/55 R 12. Zpomalení obstarávají přední kotoučové a zadní bubnové brzdy s podtlakovým posilovačem a ABS. Potřebný podtlak dodává elektricky poháněná vakuová pumpa. Parkovací brzda působí na zadní kola. Ovládá se vlevo umístěným pedálem. S podobným systémem se lze potkat u starších mercedesů.

 

Abych zjistil ještě více, telefonicky jsem si domluvil termín zkušební jízdy. V den „D“ jsem se pln zvědavosti společně se svým otcem vypravil do plzeňské pobočky. Zde se nás ujal pan Tomáš, který trpělivě odpovídal na naše veskrze záludné technické dotazy.

 

Při obhlídce „elektroprcka“ zjišťujeme, že pod přední kapotou můžeme zkontrolovat a případně doplnit brzdovou kapalinu, nebo náplň ostřikovače čelního skla. Přední okno očišťuje jednoramenný stěrač s integrovanou tryskou omývače skla. Zavazadlový prostor na zádi vozidla připomíná větší batoh, každopádně si myslím, že ke stěhování tento stroj nebyl prvoplánově určen. Pro běžnou potřebu se jeví jako dostačující, nicméně dle informací od pana Tomáše se chystá jeho zvětšení.

 

Nastupuji s obavou, zda se tam vůbec vejdu (měřím 193 cm). Ze zvyku skloním hlavu, a světe div se, opravdu se tam vejdu. Sedačka putuje na doraz dozadu, trošku skloním opěradlo a s ohledem k celkovým rozměrům spokojenost. I pro spolujezdce zbývá přiměřený prostor. V podélném směru bez výhrad, přes ramena je prostoru tak akorát. Člověk se tu cítí jako v dospělém autě. Do oka mi padne malý volant, před nímž se rozprostírá přístrojová kaplička s centrálním displejem, zobrazujícím rychlost jízdy, nabití akumulátoru, rekuperaci, aktuální odběr proudu, dojezd a další provozní informace. Dobrý výhled doplňují velká, manuálně seřiditelná zpětná zrcátka a pro lepší kontakt s okolím tu jsou boční okna v elektrice. Na vnějších okrajích palubní desky jsou schránky pro odložení peněženky, telefonu, klíčů a jiných drobností. Další menší úložný prostor je za opěradly sedadel. Ve střední části se nachází centrální „tablet“ pro ovládání doplňkových funkcí. A že jich je. Parkovací kamera, MP4 přehrávač, klimatizace, elektrické odporové topení a spousta dalších funkcí. V této kategorii nezvykle bohatá výbava v základní ceně.

 

A je tu zkušební jízda. Aktivuji pohon předváděcího vozidla, rozsvěcím předepsané osvětlení, ovládané na páčce blikačů (od další evoluce bude funkce denního svícení), deaktivuji nožní parkovací brzdu (výrobce dokáže upravit na ruční ovládání), páčkou vpravo od volantu navolím „D“ a hurá vpřed. Dva pedály jako u auta s automatickou převodovkou. Lineární zátah elektromotoru, příjemné zrychlení, poslušnost, obratnost, jen občas malá kola nestihnou odfiltrovat větší nerovnosti. Kdo jezdí plynule, tak si vystačí s rekuperací. Ta se aktivuje lehkým sešlápnutím brzdového pedálu. Brzdí vlastně jen elektromotor, který pohybovou energii přemění na elektrickou, a tu vrací zpět do baterie, čímž se prodlužuje dojezd. Pokud potřebujeme brzdit intenzivněji, tak se při dalším (hlubším) sešlápnutí aktivují brzdy jako u běžného auta se spalovacím motorem. Komfort pérování je přiměřený velikosti a poslání tohoto přemísťovadla. Ve městě nejste žádná brzda provozu, mimo jeho hranice vzhledem k max. rychlosti 80 km/h to je trošku horší, ale stačí. I traktor předjedete J.

 

Jízda je u konce, a ještě než se rozloučíme s naším průvodcem světem elektromobility, tak se dotazuji na servisní náročnost a co za cenu 269 970 Kč dostanu.

 

Provozní náklady jsou minimální, cca 20 Kč / 100 km. Po prvních 5 000 km vyměnit olej v diferenciálu, dále se doporučuje výměna po každých cca 60 000 až 90 000 ujetých km. Brzdová kapalina je doporučena měnit každé dva roky a ostatní dle potřeby. V porovnání s konvenčním vozidlem jsou servisní náklady minimální.

 

K vozidlu při koupi obdržíte kompletní dokumentaci, zvedák, vlečné oko a nabíjecí kabel. Lepící sadu, nebo rezervní kolo lze dokoupit. Na žádost lze za příplatek dodat i s úpravou na ruční řízení dle požadavku kupujícího.

 

Nabízí se otázka, pro koho je toto vozidlo určeno. Řídit ho můžete už od 16 let věku s řidičským oprávněním na moped. Využití se jeví na městský a příměstský provoz na krátké vzdálenosti v okruhu cca 50 km. Pro nákup, na úřad, k lékaři, za kulturou, pro pizzu… Všude se to vejde a provozně Vás to nezruinuje. 

 

Otázkou zůstává pořizovací cena. Pro někoho málo, pro někoho moc, pro někoho přiměřeně. Záleží na úhlu pohledu. Každopádně je tu další možnost mobility pro nás handicapované. Při financování s využitím příspěvku se vše jeví mnohem dostupněji.

 

Závěrem bych rád poděkoval firmě Blohmann, spol. s r.o. (www.elblesk.cz), za vstřícný přístup, za umožnění zkušební jízdy a poskytnutí veškerých informací. Do dalších let jim přeji mnoho spokojených zákazníků, tvůrčí invenci a v neposlední řadě vše dobré.

 

Lubomír Můr

 

Označeno v Pomůcky