Ve stojatých vodách zdravotních a kompenzačních pomůcek nedochází k výraznějším změnám nijak často. O malou českou vlnu se nyní pokouší ojedinělý antidekubitní sedák, jehož komponenty se vyrábějí na 3D tiskárně. Pro lidi na vozíku je zhotovován přesně na míru.
Letos dostal sedák Libella Seat Varia prestižní cenu za design Red Dot Award. I když firma Libella design neexistuje dlouho, modulární sedák už slouží více než stovce jejích klientů. Nejlepším oceněním jsou jejich pozitivní zkušenosti. „Nejenže se nám daří dekubitům i ostatním potížím spojeným s dlouhodobým sezením předcházet, máme i zprávy, že použití sedáku pomohlo dekubit doléčit,“ říká Věra Vystrčilová, designérka a zakladatelka společnosti.
S navrhováním zdravotních prostředků se Věra Vystrčilová setkala poprvé už na vysoké škole. Byla součástí studentského týmu, který pracoval na vylepšení českých zdravotních lůžek Linet. „Oblast zdravotní péče je nesmírně důležitá, a přitom kvalitním produktovým designem skoro nedotčená. Vládne tu přesvědčení, že takhle se to přece dělalo vždy, inovace se prosazují jen pomalu. Každé zlepšení má ale obrovský dopad do praxe a pro informace není potřeba chodit daleko. Když jsem se tehdy například zeptala zdravotních sester, co je na polohovacím lůžku, se kterým denně pracují, nedotažené, během krátké chvíle jsem sestavila dlouhý a konkrétní seznam,“ říká.
V oblasti designu ve zdravotnictví Věru Vystrčilovou nejvíce lákaly kompenzační pomůcky a později založila studio Zdravý design. Na www.zdravydesign.com si můžete prohlédnout některé z návrhů – například zdravotnické lůžko, kardiacké křeslo, transportní lůžko pro veterinární praxi či drobnosti ulehčující práci s klíči nebo držením knihy. Najdete tu i klekací vozík Seiza.
V rámci svých dalších prací pak designérka navrhla například speciální zádovou opěrku pro vozíky (ve spolupráci s odbornicí na péči o osoby po poškození míchy Zdeňkou Faltýnkovou z České asociace paraplegiků – CZEPA). „Vozík pro lidi s postižením můžeme udělat lehčí, z lepších materiálů, pokusit se jej co nejúsporněji složit pro přepravu. Nic z toho jej ale opravdu neposune kupředu, pokud se nezaměříme na ergonomii samotného sezení,“ myslí si Věra Vystrčilová. Tady už byl jen malý krok k díře na trhu – modulárnímu antidekubitnímu sedáku. „Myšlenka sedáku jako stavebnice pochází původně také od Zdeňky Faltýnkové. Na trhu nic takového nebylo, tak jsme pomalu začali experimentovat v rámci mé disertační práce,“ vzpomíná na počátky, ze kterých vznikla společnost Libella design.
Když se dnes rozhodnete do showroomu Libella na Praze 10 objednat (tým může dojet i za vámi), čeká vás před samotným pořízením sedáku komplexní proces. Začíná u ergoterapeutky, která posoudí sed a polohu kyčlí. Následuje změření tlakových zón (tzv. pressure mapping) na stávajícím sedáku, které ukáže, kde se váha těla soustředí při sezení nejvíce. Tlak je potřeba co nejlépe rozložit. A tady přicházejí ke slovu jednotlivé díly „stavebnice“, které jsou vyráběné pomocí 3D tisku v různých tvarech a barvách označujících tvrdost materiálu. Ergoterapeutka z nich postupně skládá zkušební sedák a pomocí pressure mappingu v reálném čase ověřuje, jaká kombinace bude nejlepší.
Prefabrikované standardní díly tvoří základ, vložit lze i součástky na různých místech zvýšené či naopak proříznuté, aby výsledný posez co nejlépe rozložil hmotnost těla. Díly jsou na místě upravovány a zájemce si zkušební sedák odnáší na dva týdny testování, po němž může následovat ještě druhé kolo úprav. Pokud vše vyhovuje, sedák se zadá do výroby, včetně počítačového návrhu a výroby individuálních dílů, aby vše perfektně zapadlo do sebe.
Jakkoli zní podobný postup logicky, na trhu je bohužel zcela ojedinělý. V nabídce je celá řada antidekubitních sedáků, u žádného výrobce se ale neprovádí podobný systém zaměření nebo alespoň ověření, zda se uživatel v sedu na některých místech nepřetěžuje. Základní provedení sedáku Libella Seat Varia je přitom cenově plně srovnatelné s mnoha „lepšími“ sedáky na trhu. Produkt se také dostal do číselníku zdravotních pojišťoven, a tak na něj vozíčkáři mohou získat příspěvek.
Nad rámec základní ceny se připlácí v řádu tisícikorun za individuálně zhotovené díly „stavebnice“. Tvoří onu bonusovou nadstavbu, která posouvá sedák Varia dále před konkurenci. Zajišťují, že sed uživatele je na vozíku co nejlepší a co nejlépe předchází vzniku zdravotních komplikací. Nejde přitom o žádnou odchylku – většina vozíčkářů takovou úpravu potřebuje, celých 83 procent zákazníků má ve svém sedáku Libella Seat Varia alespoň jeden, obvykle ale několik individuálně zhotovených dílů. A i když se individuální řešení nenajde pro úplně každého, 95 procent zájemců si sedák domů nakonec odveze.
Základní provedení sedáku Libella Seat Varia v číselníku pojišťovny už najdete, hlavním cílem Věry Vystrčilové a Zdeňky Faltýnkové je nyní dostat tam i „individuální“ provedení této pomůcky, aby pojišťovna mohla hradit také speciálně zhotovené díly a služby. „Návrh momentálně prochází jednáním se zdravotními pojišťovnami. Je to dlouhá cesta, která obnáší i změny zákona. Jejím smyslem je však i přispět alespoň trochu ke změně v myšlení – prevence dekubitů je mnohonásobně levnější než jejich léčení, které vám však, paradoxně, pojišťovna proplatí,“ vysvětluje na závěr Věra Vystrčilová.
Než se tak stane, uvedla firma pro klienty, kteří by si Libella Seat Varia nemohli z vlastních zdrojů dovolit, kampaň „Daruj lepší život na vozíku“. Lidé předplatí ve zvolené výši část nákladů na zaměření a výrobu sedáku. Pokud v Libelle evidují klienta v tíživé finanční situaci, příspěvek mu předají a darujícího informují o jeho využití. V opačném případě pak příspěvek počká, než se potřebný objeví. Libella tak propojí ty, kterým záleží na druhých, s těmi, kteří pomoc potřebují.
Štěpán Beneš, Můžeš