Do mezistátních vlaků Českých drah se vracejí cestující. V nabídce je plný rozsah dálkových spojů i cenově výhodné Včasné jízdenky Evropa. Po dvou letech omezení nabídky mezistátních expresů v důsledku uzavírání hranic a dalších protiepidemických opatření v souvislosti s pandemií covidu-19 by si měli Češi užít sezónu cestování a populárních eurovíkendů bez podstatných omezení. To se týká také lidí s handicapem. Pro ty je určena nabídka desítek bezbariérových mezistátních vlaků.
„Poptávka po cestování mezistátními vlaky roste a s blížící se sezónou očekáváme postupný návrat až k předcovidovým hodnotám. Je patrné, že lidé po dvou letech omezení mají větší chuť cestovat. V této souvislosti se nabídka mezistátních expresů a cenově atraktivních Včasných jízdenek Evropa vrátila k normálnímu stavu,“ říká Jakub Chmelík, ředitel cenotvorby osobní dopravy Českých drah.
České dráhy se svými zahraničními partnery nabízejí velké množství mezinárodních spojů vybavených pro komfortní cestování osob na vozíku. „Přímé bezbariérové spojení nabízíme do všech hlavních měst v našem sousedství, do mnoha zajímavých historických měst, jako jsou například Drážďany, Norimberk nebo Linec, a do mnoha vyhledávaných rekreačních a lázeňských regionů. V tomto směru lze zmínit například Tatry a termální lázně na Slovensku nebo v Budapešti,“ doplňuje Jakub Chmelík.
Turisté se na cestách do zahraničí setkají s řadou typů bezbariérových vlaků. Mezi nejoblíbenější patří určitě soupravy railjet, které jsou také ze všech mezinárodních vlaků nejmodernější. Nabízejí cestu až třem osobám na vozíku najednou a jsou vybaveny pro pohodlné cestování včetně elektrické zvedací plošiny pro nástup a výstup. Jezdí na lince z Prahy přes Brno a Břeclav do Vídně a Grazu. Navštívit Rakousko je pro osoby na vozíku snadné. Většina důležitých železničních stanic je modernizovaná a umožňuje snadný bezbariérový průchod od vlaku až do města, kde funguje také bezbariérová městská doprava. Druhá bezbariérová linka směřuje z Prahy do Lince. Snadné je také cestování dál po celém Rakousku. Dálkové vlaky obsluhují především soupravy railjet, které jsou podobné těm v České republice. Na mnoha regionálních tratích pak jezdí moderní bezbariérové regionální vlaky. Díky tomu není problém vydat se vlakem z Čech doslova kamkoliv v Rakousku.
Směrem do Německa jezdí klasické expresní soupravy s vagóny. Z Prahy do Drážďan, Berlína, Hamburku a dalších míst na sever od našich hranic jsou to soupravy Českých drah s modernizovaným velkoprostorovým vozem. Z Chebu do Norimberka pak jezdí rychlé motorové jednotky vybavené naklápěcí technikou, jsou to vlastně taková malá motorová pendolina. V Chebu je snadný přestup z našich nejmodernějších vlakových souprav InterJet, které jezdí jak na lince Západní expres Praha – Plzeň – Cheb, tak na lince Krušnohor z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem, Most a Karlovy Vary.
Také poznávání Německa je pro lidi s handicapem snadné. Podobně jako v Rakousku je většina rychlíkových stanic modernizovaná a bezbariérová. Výtahy zajišťují snadný přístup z podchodů na nástupiště. Problémem tak není ani příjezd do Berlína, kde má hlavní nádraží hned několik podlaží a české vlaky jezdí na to nejníže umístěné v podzemí. Ve městech je většina spojů hromadné dopravy také bezbariérová a přístupné jsou i vlaky, kterými lze pokračovat do všech koutů Německa. Snadno lze přestoupit například v Drážďanech nebo v Berlíně a pokračovat rychlovlaky ICE do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem nebo jiného místa v Německu.
Do populárních letovisek a lázeňských míst na severu a východě Slovenska lze pohodlně cestovat dalším oblíbeným vlakem Pendolino. Spoj SC Pendolino Košičan je nejrychlejším vlakem, který spojuje Prahu, střední a východní Čechy a moravská města se severními regiony našich sousedů. Cestování je zde však o něco komplikovanější, protože většina slovenských stanic na zdejší trati teprve čeká na přestavbu.
V dalších vlacích jsou zařazeny osobní vagóny upravené pro snadné cestování osob na vozíku, ať jsou to soupravy Českých drah nebo Železniční společnosti Slovensko. Tyto vlaky míří třeba do Bratislavy nebo Banské Bystrice. V blízkosti těchto tras je řada termálních pramenů, koupališť a lázeňských areálů. Z Bratislavy lze třeba snadno pokračovat do Piešťan nebo Štúrova.
Mezistátní vlaky nabízejí bezbariérové cestování také do Polska od česko-polského pohraničí přes Krakov a Varšavu až po baltské pobřeží do Gdaňsku, Gdyně a známého přímořského letoviska Sopoty, kam jezdí vlak EuroCity Sobieski.
„Cestovat do zahraničí je snadné. České dráhy a většina sousedních železnic uzavřela dohodu o bezplatné přepravě průvodců nevidomých osob a osob na vozíku. Některé země poskytují bezplatnou přepravu také dalším skupinám osob se zdravotním handicapem. Navíc na území Česka lze využít slevu pro držitele průkazu ZTP a ZTP/P, která je 75 %. I když pro zahraniční úseky cesty neexistuje speciální sleva pro handicapované, mohou použít řadu běžných slev. Zmíníme například Včasné jízdenky Evropa, se kterými lze pořídit jízdu po území našich sousedů za pár stokorun. Jízdenky a další informace jsou dostupné na všech pokladnách, které mají oprávnění vydávat mezinárodní jízdenky,“ doplnil Jakub Chmelík.
Díky této dohodě mohou Češi za výhodnějších podmínek cestovat také například do Nizozemí, Belgie, Švýcarska a několika dalších zemí, které jsou snadno dostupné bezbariérovými mezistátními spoji partnerských železnic Českých drah.
Bezproblémové je zajistit také asistenční službu při nástupu a výstupu z vlaku. Dopravci ji většinou zajišťují bezplatně. V případě cest z ČR do zahraničí, po zahraničí a ze zahraničí do ČR se cesta předhlásí pomocí standardního objednávkového formuláře na www.cd.cz/vozickari, telefonicky na Centrálním zákaznickém servisu ČD na tel. čísle 221 111 122 nebo u jakékoliv pokladní přepážky ČD, a to nejpozději 48 hodin před odjezdem. Tato časová lhůta vyplývá z nařízení Evropské unie a je jednotná pro většinu zemí Evropy. Bezproblémové je také zrušení objednávky, třeba z důvodu zdravotní indispozice. V takovém případě aplikuje zákazník stejný postup jako při objednávce.
Petr Šťáhlavský, ČD